: ایشان به نام های کسانی که آیه تطهیر در حقشان نازل شده، تصریح کرده است، به گونه ای که فرد مورد اشارۀ آیه را با اسم و رسم تعیین کرده است.
: تمام کسانی را که آیه در حق آنها نازل شده است در زیر یک عبا جمع کرد و از ورود دیگران جلو گیری کرد.
: پیامبرخدا(صلى الله علیه وآله) چندین ماه به هنگامی که از خانه اش به قصد نماز خارج می شد از مقابل خانه فاطمه عبور می کرد و می فرمود: «الصلاة اهل البیت»؛ (وقت نماز است ای اهل بیت)، «إنّما یرید اللَّه لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهّرکم تطهیراً».(1)
اینک از هر گروه نمونه هایی را بیان می کنیم :
گروه اول: طبری در تفسیر آیه تطهیر از ابو سعید خدری روایتی آورده است که رسول اللَّه(صلى الله علیه وآله) فرموده است: آیه در حق پنج نفر نازل شده است؛ در باره من و درباره علی رضی اللَّه عنه و حسن رضی اللَّه عنه، و حسین رضی اللَّه عنه، و فاطمة رضی اللَّه عنها، «إنّما یرید اللَّه لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهّرکم تطهیراً»». در این باره روایات متعددی وارد شده است.
گروه دوم: سیوطی روایت کرده است: ابن ابی شیبه، احمد بن حنبل، مسلم، ابن جریر، ابن ابی حاتم و حاکم از عایشه رضی اللَّه عنها روایت کرده اند که، گفت: رسول اللَّه(صلى الله علیه وآله) سپیده دمی در حالى که رواندازى منقوش از مو به دوش داشت در منزل نشسته بود که حسن و حسین رضی اللَّه عنهما به خانه ایشان آمدند، پیامبر(صلى الله علیه وآله) آندو را زیر آن داخل کرد، سپس علی آمد پس او را هم داخل کرد، سپس فرمود: «إنّما یرید اللَّه لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهّرکم تطهیراً».
اگر چه نام فاطمه(سلام الله علیها) در این حدیث نیامده اما در حدیث دیگری آمده است، سیوطی روایت کرده است که: ابن جریر و حاکم و ابن مردویه از سعد روایت کرده اند که گفت: بر رسول اللَّه(صلى الله علیه وآله) وحی نازل شد، پس علی و فاطمه و دو پسران ایشان را در زیر رواندازش داخل کرد و فرمود: پروردگارا اینان خانواده و اهل بیت من هستند. 
در حدیث دیگری آمده است که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) باتفاق حسن و حسین و على(علیهم السّلام) به خانه فاطمه(سلام الله علیها) رفت و على و فاطمه را در برابر خودش و حسنین را بر روى زانوهاى خود نشانید و جامه خود را بر سر آنان کشید و من هم، در پشت سر ایشان ایستاده بودم، در آن هنگام «آیه تطهیر» را تلاوت فرمود:«إنّما یرید اللَّه لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهّرکم تطهیراً».
گروه سوم: طبری از انس روایت کرده است که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) تا شش ماه وقتی که به نماز خارج می شد از مقابل خانه فاطمه (سلام الله علیها) می گذشت و می فرمود: وقت نماز است ای اهل بیت، «إنّما یرید اللَّه لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهّرکم تطهیراً»(2)
روایاتی که از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) در باره معرفی اهل بیت صادر شده است، به سی و چهار(34) روایت می رسد. 
روایت آیه تطهیر (روایت کساء) را از بزرگان صحابه، أبو سعید الخدری، أنس بن مالک، ابن عباس، أبو هریرة الدوسی، سعد بن أبی وقاص، واثلة بن الاسقع، أبو الحمراء(هلال بن حارث)، ام المؤمنین عائشة و أُمّ سلمة روایت کرده اند. 
و از اصحاب صحاح، مسلم در صحیحش(3) و ترمذی در سننش روایت کرده اند .(4)، (5)

 

منابع:

(1). سوره احزاب ، آیه 33.

(2). برای آگاهی بر مصادر این روایات ملاحظه کنید: تفسیر الطبری ، ج 22، ص 5- 7 ؛ الدر المنثور، ج 5، ص 198- 199؛ جامع الأُصول، ابن الأثیر ج 10، ص 103.

(3). مسلم در صحیحش، ج 7، ص 122- 123.

(4). سنن الترمذی ، ج 5، ص 663، رقم 3787. حدثنا قتیبة حدثنا محمد بن سلیمان بن الأصبهانی عن یحیى بن عبید عن عطاء بن أبی رباح عن عمر بن أبی سلمة ربیب النبی صلى الله عیله وسلم قال: نزلت هذه الآیة على النبی صلى الله علیه و سلم { إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا } فی بیت أم سلمة فدعا النبی صلى الله علیه و سلم فاطمة و حسنا و حسینا فجللهم بکساء و علی خلف ظهره فجلله بکساء ثم قال اللهم هؤلاء أهل بیتی فأذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا قالت أم سلمة و أنا معهم یا نبی الله؟ قال أنت على مکانک و أنت إلی خیر. قال الشیخ الألبانی: صحیح. این حدیث بر معیار اهل سنت صحیح است .

(5). گردآوری از کتاب: رسائل و مقالات، شیخ جعفر سبحانی، مؤسسه امام صادق(ع)، قم، ج‏ 1، ص 555 - 558.

 منبع مطلب: سایت آیت الله مکارم شیرازی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




دسته بندی : مقالات  ,   , 
برچسب ها :